ANBI

Naam stichting: Stichting Fun Familia

Fiscaal nummer: 8132.05.694

Bestuur: P. Kleuskens, Catri Kleuskens, Ilse Kleuskens

Contactadres: P. Kleuskens

Molenstraat 8, 5961 EP Horst

Beleidsplan:                          

Beleid

Het beleid van de stichting is gericht op:

a) het opzetten van buitenlandse onderwijsprojecten met behulp van de door de stichting ingezamelde gelden, vooral in de zeer arme wijk Cerro Norte van stad Cúcuta in Colombia.

b)het verrichten van alle verdere handelingen, die met het vorenstaande in de ruimste zin verband houden of daartoe bevorderlijk kunnen zijn. 

Werving

De stichting ontvangt geld:

  • via maandelijkse giften van familie, vrienden en bekenden
  • door het geven van voorlichting aan personen en of organisaties die daarna activiteiten ontplooien en daarmee het project financieel steunen
  • door spontane giften van personen

Beheer financiën: De bezittingen van de stichting bestaan uit banktegoeden. De ingezamelde gelden worden op de bankrekening van de stichting gestort. De penningmeester van de stichting is verantwoordelijk voor het beheer van de financiën. Daarnaast werkt de stichting samen met een tussenpersoon in Cúcuta. Deze tussenpersoon ziet toe op de juiste besteding van de gestuurde gelden en ontvangt een kleine maandelijkse vergoeding voor de gemaakte kosten.

 Besteding ingezamelde gelden: Een congregatie is omstreeks 1970 in de wijk Cerro Norte van de stad Cúcuta in Colombia gestart met de opvang – en het onderwijzen van arme kinderen. De kinderen werden opgevangen in simpele kleine gebouwen die bestonden uit houten planken en golfplaten daken. De wijk staat bekend om zijn grote armoede, hoge werkloosheid, criminaliteit, slechte huizen en vele krotten die zijn gebouwd tegen- en op de helling van een berg. Giften van de lokale bevolking en van vele andere gulle gevers stelden de congregatie in 1985 in staat een “echte” school te bouwen. De naam van de school is Instituto Urbano Jesus Obrero.

Een kind dat leert creëert kansen voor de toekomst en krijgt kennis die kan worden doorgegeven aan volgende generaties. Daarom worden kinderen uit deze wijk, peuters en kleuters jonger dan 6 jaar, in deze school opgevangen, kunnen met elkaar spelen, leren lezen, schrijven en rekenen. Omdat deze kinderen nog niet leerplichtig zijn is de opvang geheel afhankelijk van donaties van gulle gevers.

Stichting Funfamilia stelt jaarlijks een bedrag ter beschikking ter dekking van een deel van de kosten van het onderwijzend personeel die deze peuters en kleuters opvangen en onderwijzen. Daarnaast wordt dit bedrag gebruikt voor de aanschaf van didactische lesmaterialen. Ook mag de school verzoeken indienen om financiële ondersteuning voor onderhoud en verbeteringen aan het schoolgebouw evenals vernieuwing van inventaris.

 Borging. Om te borgen dat de financiële bijdrage van de stichting aan de school ook daadwerkelijk op de juiste wijze wordt besteedt werkt de stichting samen met een tussenpersoon. De school dient in december, via de tussenpersoon, een verzoek in voor een bijdrage voor het nieuwe schooljaar. Het verzoek is onderbouwd door middel van een kostenraming. De stichting beoordeelt in overleg met de tussenpersoon het verzoek en toetst dit aan de doelstellingen van de stichting. Na een akkoord informeert de tussenpersoon de directeur van de school over het besluit en de hoogte van het toegekende bedrag. De stichting boekt het bedrag op de rekening van de school. Twee keer per jaar brengt de tussenpersoon een bezoek aan de school en rapporteert aan de stichting of de besteding van de bijdrage is gedaan conform de gemaakte afspraken. Daarnaast ontvangt de stichting de leerlingaantallen van de kinderen, jonger dan 6 jaar, die op school staan ingeschreven. Aanvragen met betrekking tot investeringen en of onderhoud aan het schoolgebouw lopen eveneens via de tussenpersoon. Deze verzoeken dienen altijd te worden onderbouwd m.b.v. offertes. Na goedkeuring worden onder leiding van de tussenpersoon en in samenspraak met de schooldirectie bestellingen geplaatst en werkzaamheden uitgevoerd. De stichting maakt de benodigde bedragen over op de rekening van de tussenpersoon die voor verdere betaling zorg draagt. De stichting ontvangt de facturen, een totaaloverzicht van de betaalde rekeningen en foto’s van de resultaten. De stichting publiceert de resultaten, met foto’s, op haar website.

Beloningsbeleid: De bestuursleden ontvangen geen beloning voor hun werkzaamheden.

Doelstelling: Jaarlijks een deel van de kosten van het onderwijzend personeel betalen en de kosten voor de benodigde didactische materialen voor de doelgroep, de peuters en kleuters jonger dan 6 jaar. Geld beschikbaar stellen om wensen m.b.t. onderhoud en verbeteringen aan het schoolgebouw en aanschaf van nieuwe inventaris te realiseren

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2012:

Ter dekking van een deel van de kosten van het onderwijzend personeel en de aanschaf van didactisch materiaal voor de peuters en kleuters werd in januari een bedrag gestort op de rekening van Instituto Urbano Jesus Obrero. In februari informatie verstuurd aan stg. Vlooienmarkt Deurne en een verzoek gedaan om ons te steunen. Het verzoek werd gehonoreerd met een bijdrage. In april, voorafgaande aan de sponsorloop, voorlichting over het project gegeven aan alle brugklassen van College Den Hulster. De sponsorloop leverde een mooi bedrag op. In oktober voorlichting gegeven aan de leden van het Vrouwengilde uit Horst. In november heeft het Vrouwengilde een kienavond gehouden en heeft de opbrengst aan onze stichting geschonken. Gedurende het jaar hebben sponsoren een bijdrage gestort op de rekening van de stichting. Via de website werd steeds actuele informatie verstrekt.

Financiële verantwoording 2012:                                                                          Inkomsten Uitgaven
Saldo banken 1 januari 2012 €36678  
Inkomsten uit sponsorloop en donaties €8687  
Vergoeding tussenpersoon   €650
Bijdrage aan Instituto Urbano Jesus Obrero   €6165
Kosten overhead zoals provider, bank, KvK, kantoorbenodigdheden etc.   €333
Bankenresultaat 31-12-2012 €38217  

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2013:       

Voorafgaande aan de jaarlijkse sponsorloop, voorlichting over het project gegeven aan alle brugklassen van College Den Hulster. Naast een wederom succesvol verlopen sponsorloop schonken twee organisaties in totaal een bedrag van €6000. Beide organisaties stelden als voorwaarde dat het geld moest worden ingezet voor langdurige investeringen. Met dit geld zijn drie klaslokalen van Instituto Urbano Jesus Obrero voorzien van nieuw meubilair. Daarnaast hebben wij de school General Paez, een kleine school die buiten de stad gelegen is, voorzien van nieuwe inventaris, studieboeken en audiovisuele hulpmiddelen. Instituto Urbano Jesus Obrero ontving de jaarlijkse bijdrage ter dekking van een deel van de kosten van het onderwijzend personeel en de aanschaf van didactisch materiaal voor de peuters en kleuters. Gedurende het jaar hebben vele sponsoren een bijdrage gestort op de rekening van de stichting. Via de website werd steeds actuele informatie verstrekt.

Financiële verantwoording 2013:                                                                          Inkomsten Uitgaven
Saldo banken 1 januari 2013 €382117  
Inkomsten uit sponsorloop en donaties €12497  
Vergoeding tussenpersoon   €650
Bijdrage aan Instituto Urbano Jesus Obrero   €9400
Bijdrage aan Instituto General Paez   €2750
Kosten overhead zoals provider, bank, KvK, kantoorbenodigdheden etc.    €357
Bankenresultaat 31-12-2013 €37557  

 Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2014:       

Met betrekking tot de inkomsten werd in 2014 door vele vrienden en bekenden  een (maandelijkse) bijdrage gestort op  de rekening van de stichting. Ook werd de rente van het banktegoed bijgeschreven. In april gaven wij voorlichting over ons project aan alle brugklasleerlingen  van College Den Hulster. De leerlingen houden in het kader van hun Maatschappelijke stage jaarlijks een sponsorloop. Er werd weer een mooi sponsorbedrag bij elkaar gerend.  Van een organisatie ontvingen wij een bedrag waarmee wij de aanleg van een drinkwaterfilterinstallatie in het schoolgebouw van Instituto Urbano Jesus Obrero konden financieren. Tijdens de kerstviering voor het personeel van College Den Hulster  werd, ten bate van ons project, een tombola georganiseerd. De opbrengst werd op de rekening van onze stichting bijgeschreven. In het kader van de uitgaven is te melden dat naar aanleiding van het feit dat de economische situatie in Cúcuta verder verslechterde, de school minder financiële steun van mensen en organisaties uit de stad ontving.  Omdat onze stichting de afgelopen jaren een reserve heeft opgebouwd hebben wij besloten  voor het schooljaar 2014, naast de jaarlijkse bijdrage van circa €4500 ter dekking van een deel van de kosten van het onderwijzend personeel en de aanschaf van didactisch materiaal, een extra financiële bijdrage te doen. Hierdoor konden 60 kinderen in de leeftijd van 4 tot en met  12 jaar  het hele jaar naar school. Het bedrag, zijnde de  vergoeding van de tussenpersoon,  is hoger dan in 2013. Dit komt omdat in het bedrag reeds een bijdrage voor de eerste maanden van 2015 is opgenomen. De overheadkosten zijn circa €100 gestegen t.o.v. 2013. Dat komt omdat de kosten voor de website zowel voor 2014 als 2015 zijn geboekt in 2014 en ook de bankkosten wederom stegen. Via de website werd steeds actuele informatie over de besteding van de middelen verstrekt.

Financiële verantwoording 2014:                                                                          Inkomsten Uitgaven
Saldo banken 1 januari 2014 €37557  
Inkomsten uit sponsorloop en donaties €5549  
Vergoeding tussenpersoon   €900
Bijdrage aan Instituto Urbano Jesus Obrero   €9150
Kosten overhead zoals provider, bank, KvK, kantoorbenodigdheden etc.   €460
Bankenresultaat 31-12-2014 €32596  

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2015:

Over het resultaat van 2015 mogen wij zeer tevreden zijn. Inkomsten werden gegenereerd uit de jaarlijkse sponsorloop, een door ons in mei gevoerde  PR actie, de maandelijkse bijdragen  van onze vaste sponsoren en uit de kienopbrengsten van een vereniging. Tijdens een PR actie stuurden wij circa 100 personen een info over ons project met daaraan gekoppeld de vraag om een financiële  bijdrage te storten.  Velen gaven daaraan gehoor waardoor in totaal een bedrag van circa €1500 kon worden bijgeschreven op rekening van de stichting. Met bovenstaande inkomsten  kon onze stichting de school Urbano Jesus Obrero weer steunen met een bedrag ter dekking van de kosten van de twee leerkrachten die de peuters en kleuters dagelijks opvangen en onderwijzen. Een aparte projectaanvraag aan een organisatie leverde het mooie bedrag van €5000 op. Met een deel van dit bedrag kon de school in mei speeltoestellen  voor de kinderen aanschaffen. In oktober kon met de rest van dit bedrag groot onderhoud aan het schoolgebouw worden gepleegd waarbij een groot deel van het dak werd vernieuwd en scheuren in muren werden gerepareerd. De kosten overhead stegen in 2015. De reden daarvan is gelegen in het feit dat er extra kosten moesten worden gemaakt voor de PR actie en andere voorlichtingsactiviteiten. Het betreft hier drukwerk, verzendkosten en de aanschaf van een beamer. Over al deze activiteiten werd op de website melding gemaakt.

Financiële verantwoording 2015:                                                                          Inkomsten Uitgaven
Saldo banken 1 januari 2015 €32596  
Inkomsten uit sponsorloop en donaties €10854  
Vergoeding tussenpersoon   €350
Bijdrage aan Instituto Urbano Jesus Obrero   €12750
Kosten overhead zoals provider, bank, KvK, kantoorbenodigdheden etc.    €950
Bankenresultaat 31-12-2015 €29400  

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2016:

Het resultaat van 2016 is lager t.o.v. het jaar 2015 omdat de inkomsten hoofdzakelijk werden gegenereerd uit de bijdragen van onze vaste sponsoren. Inkomsten uit een sponsorloop waren er dit jaar niet. Met verkregen inkomsten en een bijdrage uit de reserves kon onze stichting de school Urbano Jesus Obrero opnieuw met een bedrag steunen ter dekking van de kosten van de twee leerkrachten die de peuters en kleuters dagelijks opvangen en onderwijzen. Een aparte projectaanvraag aan een organisatie in onze regio leverde ook dit jaar weer een mooi bedrag op van €4900. Met dit bedrag kon de school de verzakte voorgevel van het gebouw in zijn geheel renoveren en de trapopgang naar de tweede etage vernieuwen. De overheadkosten stegen in 2016 niet maar waren juist lager. Om in 2017 meer inkomsten te genereren hebben wij actie ondernomen richting scholen in de regio met de vraag of zij de opbrengst  van hun sponsorloop willen doneren aan ons project. Over al onze activiteiten in 2016 werd op de website melding gemaakt.

Financiële verantwoording 2016:                                                                          Inkomsten Uitgaven
Saldo banken 1 januari 2016 €29400  
Inkomsten uit donaties €  6645  
Vergoeding tussenpersoon   €475
Bijdrage aan Instituto Urbano Jesus Obrero   €11975
Kosten overhead zoals provider, bank, KvK, kantoorbenodigdheden etc.    €319
Bankenresultaat 31-12-2016 €23276  

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2017:

Wij kunnen tevreden zijn over het resultaat van 2017. De inkomsten werden gegenereerd uit de bijdragen van vaste sponsoren en een donatie uit de sponsorloop van een basisschool. Daarnaast informeerden wij, door middel van een nieuwsbrief, familie, vrienden en bekenden over ons project en onze lopende activiteiten. Naar aanleiding daarvan doneerden velen een bedrag. Omdat we in 2016 minder inkomsten ontvingen hebben we besloten een bedrag uit de reserves te gebruiken om voor 2017 de donatie aan de school op peil te houden. In de donatie 2017 zit een extra bedrag van €400 voor nieuwe meubels. Dit bedrag werd door twee organisaties gesponsord. De overheadkosten zijn in 2017 hoger dan in 2016. Dat komt door de verhoging van de bankkosten en door de kosten die moesten worden gemaakt voor het drukken en versturen van de nieuwsbrief. Over al onze activiteiten in 2017 werd wederom melding gemaakt op onze website.

Financiële verantwoording 2017:                                                                          Inkomsten Uitgaven
Saldo banken 1 januari 2017 €23276  
Inkomsten uit donaties €  4556  
Vergoeding tussenpersoon   €650
Bijdrage aan Instituto Urbano Jesus Obrero   €8200
Kosten overhead zoals provider, bank, drukwerk, kantoorbenodigdheden etc.    €541
Bankenresultaat 31-12-2017 €18442

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2018:

Het resultaat voor het  jaar 2018 is goed te noemen. Dit komt door bijdragen van  vaste- en individuele donateurs  maar ook door extra activiteiten onzerzijds. Zo werd deelgenomen aan de Venloop met als doel extra inkomsten te genereren waarmee de school nieuwe spullen kon kopen die door diefstal waren ontvreemd. De opbrengst bedroeg €900.  Een bedrijf schonk €250 voor de aanschaf en vervanging van schoolmeubelen en van een basisschool uit Horst ontvingen wij €250. Twee projectpresentaties bij een vrouwengilde en de KBO leverden een bedrag van  €1350 op en tenslotte werd een bedrag van €350 ontvangen waarmee voor elk kind een kerstcadeautje kon worden gekocht.

De uitgaven voor de jaarlijkse bijdrage bekostiging van een kleuterlerares, de aanschaf en vervanging gestolen spullen en meubels en de inkoop van de kerscadeautjes bedroegen in totaal  €6250. Deze bijdrage is lager dan 2017 met als reden dat de inkomsten de laatste jaren dalen.  De bekostiging van de kleuterlerares is primair. Andere wensen werden bekostigd na bovengenoemde extra activiteiten. De vergoeding voor de tussenpersoon bleef ten opzichte van 2017 nagenoeg gelijk als ook de overheadkosten zoals bankkosten, kantoorartikelen e.d.

Over al onze activiteiten in 2018 werd wederom melding gemaakt op onze website.

Financiële verantwoording 2018 Inkomsten Uitgaven
Saldo banken 1 januari 2018 € 18441  
Inkomsten uit donaties €  6061  
Vergoeding tussenpersoon   €   650
Bijdrage aan Urbano Jesus Obrero   € 6250
Overheadkosten, bank e.d.   €   536
Bankresultaat 31-12-2018 € 17066  

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2019:

We kunnen ook dit jaar weer tevreden zijn met het behaalde resultaat. Onze vaste donateurs doneerden weer als vanouds en voor de laatste keer ontvingen wij van het Vrouwengilde uit Helden Panningen een mooi bedrag. Ook kwam er wederom een bedrag van een groep leerlingen van College Den Hulster binnen. Dit naar aanleiding van de verkoop van een door hen gebouwde zeilboot. Verder stond 2019 in het teken van ons 20 jarig bestaan. Ter gelegenheid daarvan hebben wij een jubileum nieuwsbrief uit laten gaan naar onze vaste donateurs, familie, vrienden en bekenden in Nederland en thans ook Duitsland. Velen beloonden ons met een bedrag. Van een aantal vrienden uit Duitsland, waar ons project meer bekendheid heeft gekregen,  ontvingen wij een forse bedrage. Aan het einde van het jaar was in totaal €5195 bijgeschreven op onze rekening.

De uitgaven betreffen wederom de jaarlijkse bijdrage ter bekostiging van een lerares die de kinderen van 4 en 5 jaar oud opvangt en onderwijst. Deze bekostiging staat primair. In augustus kwam er een verzoek van de school. Door minder donaties aldaar was er dringend extra geld nodig om het schooljaar financieel goed te kunnen afsluiten. We besloten daarom €1100 uit de reserves te doneren. Ook waren we weer in de gelegenheid om in oktober €350 over te maken voor het kopen van de kerstcadeautjes voor de kinderen. De vergoeding voor de tussenpersoon bleef ten opzichte van 2018 nagenoeg gelijk alsook de overheadkosten zoals bankkosten, kantoorartikelen enzovoorts. Over al onze activiteiten in 2019 werd wederom melding gemaakt op onze website.

Financiële verantwoording 2019 Inkomsten Uitgaven
Saldo banken 1 januari 2019 € 17066  
Inkomsten uit donaties €  5195  
Vergoeding tussenpersoon   €   565
Bijdrage aan Urbano Jesus Obrero   € 5675
Overheadkosten, bank e.d.   €   586
Bankresultaat 31-12-2019 € 15435  

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2020:

Het resultaat van 2020 is lager dan dat van het jaar 2019 omdat we door de Corona pandemie niet in de gelegenheid waren om activiteiten op te zetten. Vaste sponsoren zorgden, ondanks dit moeilijke jaar, voor een toch nog mooi bedrag aan inkomsten.

Het lagere resultaat maakt dat de uitgaven hoger zijn dan de inkomsten. Omdat het resultaat van 2019 goed was konden wij in februari toch een bijdrage van €4000, ter bekostiging van een lerares, overmaken. Ook ontvingen wij gedurende het schooljaar een verzoek om een extra donatie. We doneerden nogmaals een bedrag van €300. De vergoeding voor de tussenpersoon bedroeg dit jaar €480. De Corona pandemie zorgde voor minder activiteiten maar ook voor minder overheadkosten. Het bankresultaat eind 2020 krimpt met circa €1700 ten opzichte van 2019.

Financiële verantwoording 2020InkomstenUitgaven
Saldo banken 1 januari 2020€ 15434 
Inkomsten uit donaties€ 3365 
Vergoeding tussenpersoon € 480
Bijdrage aan Urbano Jesus Obrero € 4300
Overheadkosten, bank e.d. € 297
Bankresultaat 31-12-2020€ 13722 

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2021:

Omdat we door de Corona pandemie wederom niet in de gelegenheid waren om extra activiteiten op te zetten is het resultaat van 2021 opnieuw lager dan dat van het jaar 2020. We zijn blij dat velen ons project door een donatie op koers hielden. Derhalve kunnen wij tevreden zijn met het behaalde resultaat.

De inkomsten dekken de uitgaven niet. Door een overboeking vanuit de reserverekening konden wij in februari toch een bedrag van €4000, ter bekostiging van een lerares, overmaken. Ook was het mogelijk om in november €250 extra beschikbaar te stellen ter bekostiging van een kerstcadeautje voor elke leerling. De vergoeding voor de tussenpersoon bedroeg dit jaar €0. De Corona pandemie zorgde voor minder activiteiten maar ook voor minder overheadkosten. Het bankresultaat eind 2021 krimpt met circa €1160 ten opzichte van 2020.

Financiële verantwoording 2021InkomstenUitgaven
Saldo banken 1 januari 2021€ 13722 
Inkomsten uit donaties€   3409 
Vergoeding tussenpersoon € 0
Bijdrage aan Urbano Jesus Obrero € 4250
Overheadkosten, bank e.d. €  320
Bankresultaat 31-12-2021€ 12561 
  • Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2022:
  • Afgelopen jaar waren we weer in de gelegenheid om extra activiteiten op te zetten. Gedurende de vastenactieperiode werd er door 2 parochies van onze gemeente geld gedoneerd aan ons project.  Daarnaast hebben wij in de tweede helft van het jaar weer een nieuwsbrief uit laten gaan om de stand van zaken rondom ons project, na corona, weer eens goed in de schijnwerpers te plaatsen. Daarop volgde vele donaties. Deze activiteiten en andere kleine acties hebben er voor gezorgd dat we het jaar met een goed resultaat hebben kunnen afsluiten.
  • De inkomsten dekken de uitgaven. De bekostiging van een lerares voor het nieuwe schooljaar kon daarom zonder problemen worden overgemaakt en ook was het mogelijk om in september €360 extra beschikbaar te stellen ter bekostiging van een deel van de lopende exploitatie en ter betaling van de kerstcadeautjes voor de leerlingen. De vergoeding voor de tussenpersoon bedroeg dit jaar €475. Dit bedrag is hoger dan het normale jaarbedrag. We hebben over het jaar 2021 een nabetaling van €175 gedaan. De overheadkosten stegen in verband met extra drukwerkkosten voor de nieuwsbrief als ook de verhoging van de kosten van de bank. Het bankresultaat eind 2022 laat een kleine stijging zien ten opzichte van het vorig jaar.
Financiële verantwoording 2022InkomstenUitgaven
Saldo banken 1 januari 2021€ 12561 
Inkomsten uit donaties€   5618 
Vergoeding tussenpersoon € 475
Bijdrage aan Urbano Jesus Obrero € 4360
Overheadkosten, bank e.d. €  625
Bankresultaat 31-12-2022€ 12719

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2023:

Het afgelopen jaar zijn we weer in staat gebleken mensen te motiveren om onze stichting te steunen. Belangrijkste acties blijven mensen mondeling te informeren, via sociale media en door middel van projectpresentaties. Eigen acties waren onder andere ook geld genereren door het lopen van een marathon van een van de bestuursleden. Al deze activiteiten hebben er voor gezorgd dat we het jaar met een redelijk goed resultaat hebben kunnen afsluiten.

De inkomsten dekken de uitgaven niet. De inkomsten uit donaties bleven dit jaar circa €400 achter op die van het jaar 2022. Daarnaast steeg de bekostiging van een lerares voor het nieuwe schooljaar met €650. Ook dit jaar kwam in september de vraag van de school of het mogelijk was om €295 extra beschikbaar te stellen ter bekostiging van een deel van de lopende exploitatie. Daarnaast vonden wij het belangrijk om voor november weer een extra bijdrage t.b.v. €290 te doen voor de aankoop van kerstcadeautjes voor de leerlingen. De maandelijkse vergoeding voor onze tussenpersoon bedroeg dit jaar €519 met dien verstande dat de bijdrage is betaald tot augustus 2024. Door een andere provider voor onze website te kiezen daalde de websitekosten met €100 per jaar. De overheadkosten bleven daarom redelijk binnen de perken. Ze bestaan uit bankkosten, websitekosten en kantoorbenodigdheden. Het eindresultaat 2023 ligt circa €1000 lager ten opzichte van het vorig jaar en is dus te verklaren door de hogere kosten voor de lerares en mindere inkomsten uit donaties.

Financiële verantwoording 2023InkomstenUitgaven
Saldo banken 1 januari 2023€ 12719 
Inkomsten uit donaties€   5250 
Vergoeding tussenpersoon € 518
Bijdrage aan Urbano Jesus Obrero € 5260
Overheadkosten, bank e.d. €  482
Bankresultaat 31-12-2023€ 11705

Toelichting op de uitgeoefende activiteiten 2024:

Het afgelopen jaar hebben velen onze stichting wederom met een financiële bijdrage gesteund. Na het bezoek aan de school in februari hebben wij circa 80 nieuwsbrieven verstuurd. In de nieuwsbrief werden de donateurs op de hoogte gebracht van de extra wensen van de school. Naast ons primaire doel, een jaarlijkse bijdrage ter bekostiging van een lerares, werd ons verzocht om financiële hulp in verband met aanschaf van nieuwe inventaris. Ook was er een vraag om een bijdrage te doen voor de reparatiekosten van een steunmuur bij het schoolgebouw.

De nieuwsbrief zorgde o.a. voor nieuwe donateurs en verhoogde daarmee ook de inkomsten. Daarnaast deden wij klusjes, maakten veel mond op mond reclame en gaven voorlichting over dit project. Het daarmee verdiende geld doneerden wij aan de stichting. Voor het project reparatie steunmuur dienden we in 2023 een aanvraag in bij Boeken steunen mensen. In 2024 ontvingen wij €2500 van deze stichting.

In januari konden we een bedrag van €5250 overmaken ter bekostiging van een lerares. In april financierden wij met een bedrag van €875 de aanschaf van nieuwe gewenste inventaris. Tot slot waren wij in oktober in de gelegenheid €300 te schenken voor de aankoop van kerstcadeautjes voor de kinderen. In verband met het feit dat de reparatie van de steunmuur nog niet is uitgevoerd, vertraging door de plaatselijke overheid, houden we de donatie van €2500 in de reserve.

De overheadkosten zijn hoger dan vorig jaar. Dit komt door extra kosten die moesten worden gemaakt voor het versturen van de nieuwsbrief. Andere vaste overheadkosten zijn bankkosten, kosten website en een kleine maandelijkse vergoeding voor onze tussenpersoon. Het eindresultaat 2024 ligt €1295 hoger ten opzichte van 2023.

Financiële verantwoording 2024InkomstenUitgaven
Saldo bank 1 januari 2023    € 11703 
Inkomsten uit donaties    € 8576 
Vergoeding tussenpersoon   € 189
Bijdrage aan Urbano Jesus Obrero   € 6425
Overheadkosten, bank e.d.   €  667
Bankresultaat 31-12-2024  € 12998

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.